průběhu výše zmíněného evropského projektu MoMo, kdy zde narostl počet registrovaných členů z cca tisíc na více než tisíc. Svým počtem tedy dohání zatím na počet registrovaných členů v rámci Evropy nejúspěšnější Německo poměrné pokrytí v Británii také lehce předehnalo německou situaci a dosáhlo téměř britské populace. Loose, Spojené státy a Kanada O projektu STAR ze San Francisca už jsem se zmínil mezi historickými a neúspěšnými projekty. Celosvětově byla dříve Severní Amerika regionem s největším počtem zákazníků car sharingu, v tuto chvíli se ale na prvních pozicích střídá s rychle rostoucí Evropou. Pro ilustraci počtů uživatelů mohu uvést, že v roce autosklo Hrdlořezy dosahoval počet uživatelů v obou státech tedy USA a Kanadě necelých tisíc. Jistou roli hrají i lokální sdružení či firmy, ale přesto postupným vývojem stejně drtivou většinu trhu tedy více než na počet uživatelů i automobilů pokrývaly v roce pouze čtyři největší autosklu Hrdlořezy firmy. Shaheen et. al, Příběh car sharingu především ve Spojených státech je také protkán fúzemi mnoha firem, koupěmi různých Jarov lokálních poskytovatelů, změnami značek a dalšími podobnými událostmi. V roce vznikl první oficiální car sharing Autocom v kanadském Quebecu šlo v podstatě o předchůdce dnešního Communauto. Strnadová, První komerčně úspěšný projekt, který pravděpodobně stál u zrodu Zborov velkého trhu Spojených států, pak byl spuštěn v roce v Portlandu, státě Oregon. Tento car sharing byl později pohlcen firmou Flexcar, která
svoji činnost původně vedla v Seattlu. V roce vznikla v Massachusetts dnes nejvýznamnější firma Zipcar, která zase v roce pohltila celý Flexcar a stala se největší car sharingovou firmou světa. Od té doby velice rychle roste, expandovala také do Velké Británie, kde po uvedení Kolbenova na trhu opět provedla fúzi s místním poskytovatelem Streetcar, čímž se dostala celosvětově na cca tisíc uživatelů s více než tisíci automobily po celé Kanadě, Spojených státech a Velké Británii. Innovative Mobility, Z těchto počtů vyplývá, že má s jinými systémy výměny autoskly Hrdlořez neporovnatelně vysoký poměr téměř zákazníků na jedno sdílené vozidlo. Firma si na všech trzích i po všech fúzích stále drží svoji autosklo Hrdlořezy původní značku Zipcar se sjednoceným pojetím grafiky včetně podobného vozového parku ve všech státech. Car sharing v České republice Autonapůl Historicky prvním a v tuto chvíli stále jediným prakticky fungujícím systémem car sharingu v České republice je brněnský projekt Českomoravská Autonapůl. Šlo o občanské sdružení nyní družstvo, které vzniklo v roce a vyvíjí činnost dodnes, další informace o vzniku, vývoji i současné situaci jsou rozpracovány v empirické části této práce v kapitole Autodružstvo Autodružstvo bylo brněnské občanské sdružení, které taktéž provozovalo car sharing. První myšlenka o založení sdružení s přímým cílem sdílení automobilů se objevila v roce ale dětské plavání Prahou 10 Hrdlořezy